Mijn interieuradviezen beginnen altijd met het verzamelen van informatie. Om alle informatie te inzichtelijk te maken wordt een adviesrapport opgesteld. Het adviesrapport dient als uitgangspunt voor jouw interieurontwerp met een ziel. Ik vertel je graag meer over de inhoud van het rapport in deze blog.
Voor iedere klant wordt een dossier gemaakt met alle benodigde informatie om een ontwerp te maken dat verder gaat dan het mooie plaatje!
Mijn werkwijze
Een algemene beschrijving van mijn werkwijze staat op de pagina 'Interieuradvies'.
In het kort bestaat het uit 4 stappen:
1. Informatie verzamelen: Vragenlijst, bezoek op locatie, persoonlijke en praktische informatie.
2. Informatie delen: Adviesrapport (advies op basis van de verzamelde informatie) en happy home methode als naslagwerk.
3. Vertaling naar het interieurontwerp: Het interieur inspiratiepakket.
4. Begeleiding bij het uitvoeren van de plannen.
In deze blog neem ik je mee in de inhoud van het adviesrapport. Het adviesrapport wordt opgesteld om alle belangrijke informatie over jou, je woning en de aan te pakken ruimte inzichtelijk te maken. Met het adviesrapport heb ik alle informatie bij de hand die verwerkt moet worden in het ontwerp. Het adviesrapport bestaat uit de volgende onderdelen: Het persoonlijk profiel, het stijl- en kleurenpaspoort en de vertaling naar de praktijk. Hieronder lees je van A tot Z hoe het adviesrapport wordt gemaakt.
Het verzamelen van informatie
De allereerste stap van de samenwerking is het verzamelen van informatie. Zoveel mogelijk informatie. De basis voor de samenwerking en het maken van het adviesrapport is een uitgebreide vragenlijst en bezoek op locatie (of bij uitzondering een video call). In het adviesrapport wordt de volgende informatie verwerkt:
- De vragenlijst
- Conclusies bezoek op locatie / video call
- Spirituele informatie
- Praktische informatie ruimte
Het adviesrapport bestaat uit informatie die de bewoner / eigenaar aanreikt d.m.v. de vragenlijst en gesprek en informatie verkregen door de inzet van spirituele tools, mijn intuïtieve skills en het bezoek op locatie dat als spiegel fungeert. Op deze manier krijg ik een goed totaalbeeld van zowel de buiten- als binnenwereld van de klant.
* Het adviesrapport wordt per gebruiker (als de leeftijd het toelaat) van de ruimte opgesteld.
Vragenlijst - de buitenwereld
Er wordt gebruik gemaakt van een uitgebreide vragenlijst om de klant beter te leren kennen.
Ter voorbereiding op het bezoek op locatie wordt een vragenlijst verzonden. De vragenlijst is een belangrijk onderdeel van het leren kennen van de klant. De vragen zijn onderverdeeld in de volgende thema's: persoonlijk, de ruimte en kleur, stijl en smaak. Er zijn lijsten voor zowel volwassenen als kinderen.
In de vragenlijst staan vragen zoals:
'Wat zijn je wensen en dromen voor de toekomst?'
'Zijn er talenten die je graag zou willen benutten, maar op dit moment niet worden ingezet?'
'Wat is je lievelingsplek in de aan te pakken ruimte?'
'Welke kleuren kom je het meeste tegen in je garderobe?'
'Welke geuren trekken je aan?'
Ik vraag de klant om de vragen intuïtief in te vullen. Als er een toelichting nodig is, dan neem ik het door tijdens het bezoek op locatie.
Bezoek op locatie - de leefruimte / woning als spiegel
Na het ontvangen van de ingevulde vragenlijst volgt een bezoek op locatie (bij uitzondering een video call). Dit is een uitgebreid bezoek van ongeveer 2 à 2,5 uur, waarin ik alle ruimtes met de bewoners doorloop om indien nodig advies te geven, we de vragenlijst(en) doornemen en de aan te pakken ruimte nader bekijken. Het bezoek vormt een belangrijk onderdeel van de samenwerking, aangezien ik dan de connectie kan maken tussen de bewoner / eigenaar en de locatie. Door zelf te ervaren, elkaar persoonlijk te leren kennen en aan de slag te gaan, bouwen we een stevig fundament voor een vruchtbare samenwerking.
Spirituele informatie - de binnenwereld
Naast de vragenlijst vind ik het belangrijk om mijn spirituele tools in te zetten om meer de diepte in te gaan.
Mijn werkwijze draait om intuïtie en informatie. Als ik met een klant in gesprek ga pik ik allerlei informatie intuïtief op. In veel gevallen zie ik al kleuren, materialen en een sfeer voor me die bij de persoon zouden kunnen passen. Ik merk interesses op, voorkeuren.
Naast intuïtie en gevoel vind ik het verzamelen van spirituele informatie belangrijk:
- Astrologisch profiel: Sterrenbeeld kenmerken, ascendant kenmerken.
- Human design: Type, profiel, autoriteit, incarnatie kruis (kijk hier voor meer informatie).
- Spiritueel: Geboortesteen, jaarthema, geboortegetal.
Praktische informatie
Bij de praktische informatie kun je denken aan: de afmeting van de ruimte, architectonische componenten, zaken die moeten blijven en vervangen moeten worden, ligging, lichtinval, intentie, doel etc.
Het adviesrapport
De verzamelde informatie wordt in het adviesrapport onderverdeeld in de volgende onderwerpen:
- Persoonlijk profiel:
Een uitgebreide beschrijving van de klant met daarin: Wat ze belangrijk vinden in het leven, hun voorkeuren, doelen, jaarthema, levenspadnummer etc.
- Stijl- en kleurenpaspoort plus conclusie:
In het stijl- en kleurenpaspoort staat een beschrijving van de stijl, kleuren en materialen die het beste passen bij de klant met een conclusie hoe toe te passen in de praktijk.
- Vertaling naar de ruimte: De vertaling van de persoonlijkheid en stijl van de klant naar de aan te pakken ruimte. Dit omvat een beschrijving van de sfeer van de ruimte en hoe de ruimte de behoeftes van de eigenaar zal ondersteunen. Bij de 3D-inspiratietekening zit een uitgebreide toelichting. Hierin worden alle ontwerpkeuzes meegenomen.
Het adviesrapport beslaat ongeveer 4 tot 6 pagina's en bevat de belangrijkste conclusies uit het uitgebreide vooronderzoek. De zaken die relevant zijn voor het ontwerp worden hierin meegenomen.
Dit zei Sanne over het adviesrapport:
"Het adviesrapport is veel meer dan alleen een interieuradvies. Het geeft je inzicht in jezelf en wat voor omgeving voedend voor je is. Ze geeft interessante eyeopeners die je vaak zelf niet ziet."
Vertaling naar de praktijk
Het adviesrapport wordt gebruikt als basis voor het ontwerp. Alle relevante informatie wordt in het ontwerp verwerkt voor meer diepgang. Meer weten over de vertaling van een profiel naar de praktijk? Kijk hier voor meer informatie:
Enthousiast geworden?
Ben je enthousiast geworden over mijn werkwijze? Nergens ga je zoveel waardevolle informatie krijgen tijdens het afnemen van een interieuradvies. Mijn adviezen gaan écht verder dan het mooie plaatje :)
Spreekt mijn werkwijze je aan? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. Druk op de button hieronder.